Dış Politika: Türkiye çok kutuplu savaş uçağı pazarına KAAN ile katıldı
Dünyada giderek artan sayıda ülke kendi savaş uçağı üretim programını başlattı.
Bunların bir kısmı üretim için kolları sıvamışken bir kısmı da planlama aşamasında.
Savaş uçağında çok kutuplu dönem
ABD merkezli Foreign Policy dergisi, savaş uçağı pazarının çok kutuplu bir döneme girdiğini yazarken, Türkiye’nin yürüttüğü 5’inci nesil savaş uçağı programına atıfta bulundu.
“F-35 ve ABD yeni rekabete ayak uydurabilecek mi?”Soruya ilişkin yapılan incelemede, devlet liderlerinin görüşmelerinde jet motorlarının değerli bir rol oynadığı kaydedildi.
Milli savaş uçakları geri dönüyor
Jet motorları, yüksek profilli savaş uçakları veya tankların satışlarıyla karşılaştırıldığında değersiz görünse de, gelişmelerin milli savaş uçaklarının küresel bir dönüş eğilimine işaret ettiği vurgulandı.
Türkiye KAAN’a katıldı
Türkiye’nin yükselen trend içindeki konumundan bahsederken, “KAAN savaş uçağıyla katıldılar.”söylendi.
TAI’ye göre KAAN, yeni silahlarla artırılan havadan havaya muharebe menzili, ses üstü hızda dahili silah yuvalarından isabet ve tam isabet, yapay zeka ile artırılan muharebe gücü ve sinir ağı takviyesi ile üstün hava hakimiyeti sağlıyor.
Öte yandan Güney Kore’nin KF-21 Boramae ile bu akımda yer aldığı, Tayvan’ın ise Ching-Kuo ile geri dönüş yaptığı hatırlatıldı.
Birleşik Arap Emirlikleri’nin bu yılın başlarında kendi uçağını üretme hedefini ortaya koyduğu belirtilmişti. Suudi Arabistan’ın İtalya-İngiltere-Japonya iştirakinin savaş uçağı programına katılabileceği bildirildi.
ABD uyum sağlamazsa geride kalacak.
O analizde, “Washington diğer ülkelerin jetlerine güç sağlayan sistem ve teknolojilerin satışına öncelik vererek ayak uydurmazsa, ABD küresel savunma pazarında geride kalacak.”tespiti yapıldı.
Tel Aviv’in ABD uçaklarına öncelikli erişime sahip olması nedeniyle IAI Lavi programının 1987’de iptal edilmesinin ardından İsrail’in savaş uçağı üretemeyeceği ve muhtemelen üretemeyeceği belirtildi.
KAAN savaş uçağı teknik özellikleri
- Kanat açıklığı: 14 metre
- Uzunluk: 21 metre
- Yükseklik: 6 metre
- En yüksek hız: Mach 1.8
- Servis tavanı: 55.000 ft
- Pozitif / negatif G limiti: +9g / 3,5g
- yüksek durumsal farkındalık
- Optimize edilmiş pilot iş yükü
- Savaş hasarı değerlendirmesi